برند یا مارک و هر نشان قابل رویتی که اشخاص با آن علامت، محصولات یا خدمات خود را در میان مردم به نمایش میگذارند و کالاها یا خدمات اشخاص حقوقی یا حقیقی را از هم متمایز میسازد.
مثلا مارک بستنی کاله از بستنی میهن به وسیله علامت مشخصه آنها به سادگی از هم متمایز میشوند .
زمانی که ما محصولی را تولید میکنیم، محصول خود را با شکل ومارک خاصی عرضه میکنیم. حال اگر این شکل ومدل یا اسم آن را ثبت نکنیم ؛ اشخاص دیگری هم میتوانند محصولی مشابه محصول ما تولید کنند و از آن سوء استفاده کنند. برای جلوگیری از این که اشخاص نتوانند محصولی با برند ما تولید کنند باید آن را ثبت کنیم .
دلایل ثبت اسم تجاری و علامت تجاری:
1) شناساندن محصولات وخدمات در بین مصرف کنندگان
2)نمایش و تبلیغ محصولات وخدمات ویاداوری ان در ذهن مصرف کننده
3) حق انحصاری استفاده از ان نام و علامت وجلوگیری از رقابت تجاری مکارانه
4) حق تعقیب کیفری اشخاصی که حقوق انحصاری صاحب نام یا علامت را نقض کرده اند وجبران خسارت
مراحل
منشا علامت تجاری به زمانهای قدیم برمیگردد. یعنی زمانی که صنعتگران و هنرمندان امضا و یا مهر مخصوص خود را بر روی محصولات یا آثار سنگی یا هنری خود میگذارندند. در طول سالیان این علامتها سیر تکاملی خود را به سوی حمایت و ثبت علائم تجاری امروزی طی کردهاند. این سیستم به مصرفکنندگان کمک میکند تا کالا یا خدمات مورد نیاز خود را براساس علامت تجاری خاصی که آن محصول را متمایز می سازد، انتخاب نمایند.
برند لغتی خارجی است به معنای نشان و علامت تجاری. هر شرکتی با نام و نشان مشخص و مختص به خود شناخته میشود. این نام و نشان علامتی تجاری است که مختص آن شرکت بوده و باید به اسم آن شرکت به ثبت برسد؛ لذا شرکتها جهت به دست آوردن بازار کار، تجارت کالا، خدمات رسانی با کیفیت و سریع تر، به
به موجب مواد ۳۰ لغایت ۴۷ قانون ثبت اختراع، طرحهای صنعتی و علائم تجاری مصوب ۱۳۸۶، علامت هر نشان قابل رویتی است که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز نماید. در عرف منظور از برند همان علامت تجاری می باشد که به این عنوان نیز شناخته میشود.
یک علامت تجاری (برند) برحسب ضوابط و آئیننامههای اداره ثبت شرکتها (بخش علائم و اختراعات) به ثبت قانونی و رسمی میرسد. .برای ثبت علامت تجاری لازم است که کلیه مدارک لازم قانونی فراهم باشد و با رعایت کامل مقررات ،مراحل قانونی ثبت آن طی شده باشد.
مراحل ثبت علامت تجاری به دو روش زیر عمل میشود:
روش اول به صورت حضوری: متقاضی شخصاً با مراجعه به اداره ثبت علائم تجاری و ارائه درخواست کتبی،
روش دوم به صورت غیرحضوری: متقاضی با مراجعه به سامانه اینترنتی ثبت علائم تجاری با آدرس اینترنتی
این سامانه جهت ثبت علائم تجاری در نظر گرفته شده است و میتوان بدون مراجعه حضوری به اداره ثبت علائم تجاری ،علامت خود را ثبت نمود.
بهتر است از قبل، تمام مدارک مورد نیاز را اسکن شده آماده نمایید تا به راحتی در هر مرحله از فرایند
نکته بسیار مهم این است که در هر مرحله میبایست متقاضی تمامی اطلاعات و مشخصات فرمها را تکمیل کرده و با دریافت کد رهگیری، از روند
در مرحله بعدی، کارشناسان اداره ثبت، بخش ثبت علائم تجاری، مدارک را بررسی کرده و نتیجه را اعلام میکنند که یا درخواست متقاضی رد و یا پذیرفته میشود. (در صورت رد شدن باید متقاضی نقص مدارک را رفع نموده و مجدداً آن را ارسال یا بارگذاری نماید و در صورتی که پذیرش شده باشد از طریق پست پیشتاز دو برگ از قرارداد به آدرس متقاضی ارسال میگردد.)
در این مرحله متقاضی لازم است یکی از این نسخهها را نزد خود نگه دارد و نسخه دیگر را با مدارک خواسته شده و فیش واریزی هزینههای
مدارک لازم جهت ثبت علامت تجاری برای افراد حقیقی و حقوقی متفاوت است.
شخص حقیقی: کپی شناسنامه، کارت ملی، کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد) ،کپی مجوز فعالیت (جواز تاسیس،پروانه بهره برداری، پروانه ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی).
شخص حقوقی: کپی شناسنامه، کپی کارت ملی، کپی رومه تاسیس و آخرین تغییرات شرکت (از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد) ،کپی مجوز فعالیت (جواز تاسیس، پروانه بهره برداری، پروانه ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)، کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد).
اگر در علامت تجاری از حروف لاتین استفاده شده باشد، متقاضی باید فتوکپیکارت بازرگانیخود را ارائه دهد؛ در غیر این صورت نیازی به ارائه آن نیست.
پیش آمده است که هنگام خرید از کالا و یا استفاده از محصول و یا امور خدماتی خاصی، لوگو یا علامتی تجاری حک شده آن تاثیر زیادی در انتخابتان داشته است؛ این همان برندی است که مالک یا مالکین آن را برای شرکت یا مؤسسه خود به ثبت رساندهاند و با همین نشان و لوگو، مالک یا مالکین و شرکت مربوطه، شناخته میشوند و کسی حق استفاده از آن برند برای ارائه کالا و خدمات خود را ندارد.
برند تجاری مالک را از حمایتها و ضمانت اجراهای قانونی برخوردار میسازد و وی میتواند با متمایز نمودن کالا یا خدمات خود از آن استفاده نموده یا استفاده از آن را به دیگری واگذار کند و در واقع حق استفاده انحصاری از آن علامت ثبت شده برای استفاده بر روی محصولات و خدمات مورد نظر و یا اعطا مجوز آن به شخص دیگر صرفا در اختیار مالک علامت میباشد.
دوره حمایت از علامت تجاری ۱۰ سال است که میتوان آن را با پرداخت هزینه تمدید هم نمود.
از دیگر مزایای داشتن علامت تجاری این است که از رقابتهای غیر قانونی و ناعادلانه از قبیل جعل علامت تجاری عین یا مشابه آن برای محصول و خدمات نامرغوب ممانعت به عمل می آورد.
به طور کلی علائم تجاری از طریق به رسمیت شناختن کالا یا خدمات خاص و در برداشتن منافع مالی در سطح جهان موجب ارتقای کارآفرینی میگردد.